Friday, August 28, 2009

petang2

Apa yang aku nak buat lagi.? Nasi dah tanak, air dah jerang... juadah dah prepare, nak ambik anak tapi orang rumah ada kerja luar... hermmm.... itu tandanya, hari ni aku berbuka sorang2.

Sesetengah orang, berbuka sorang2 ni macam tak lalu nak makan. Sedih semacam. Aku sendiri jarang berbuka sorang2. Tapi hari ni entah kenapa, aku membatukan diri. Malas nak cari kawan makan kat luar.

Untuk Aduka inilah jawapan, kenapa di barat gereja dan masjid bersebelahan tapi masyarakat disana tak banyak soal. Kita ini orang Islam tapi bangsa kita MELAYU. Di barat dia juga Islam tapi bangsa dia eropah. Jiwa orang melayu lembut jiwa orang eropah mana ada hal. Buntut pun dia sebat.

Kalau ia terjadi di Singapura, nak wat camne.... tanah dah takde. Lagipun kat sana melayu ada power ke..? Kalau banyak soal....habuk pun tarak. Kalau di Indon..? Apa nak diherankan kalau di sana, kristian dan Islam boleh kawin... so apa nak diherankan nye.

Adakah surau dan kuil bersebelahan ini lambang sama rata...? ye la... kalau sekarang Islam agama rasmi negara, mungkin zaman pakatan, Hindu setanding dengan Agama Islam.

/me bijak banyak makna.

No comments:

Post a Comment