Friday, August 28, 2009

raya edisi lama

" cantik tak abah..? " tegur anak aku yang mengayakan baju rayanya sambil berbasikalkan. Aku senyum sambil melayan....

" anak abah memang cantik. Ni malam2 nak pergi mana..? " abah ni, Atin nak raya la.... "

aduh... budak 3 tahun tau ke erti raya..? mungkin la kot dia tau, kalau tidak masakan dia excited nak raya. Raya...? ala.... sekarang raya macam dah hilang seri. Dulu, orang kata baring tengah jalan kat kl pun boleh.... tapi sekarang silap la buat camtuh. Kot baring gak, mesti kena lenyek.

Sekarang ni, kampung atau bandar sama je. Orang kampung pun bukan beraya sangat. Semuanya nak duduk rumah layan astro. Alih2 semua orang beraya kat rumah sendiri.

Kalau dulu2 raya.... aduhai.... serba serbi indah. Bunyi meriam sana sini. Senang citer malam tu ayam itik yang tak kena sembelih sure tak leh nak tdo. Ada mercun, tapi mercun limited edition la. Mana ada mercun macam sekarang. Bunga api pun bunga api batang besi, then baru keluar bunga api yang warna merah.

Then suasana raya tu, malas aku nak kenang. Aku rasa, aku antara generasi akhir yang merasa nikmat raya ala2 Malaysia. Aku masih merasa lagi, bulan puasa bertukar juadah berbuka. Aku masih rasa beraya berbasikal beramai2. Aku masih rasa lagi filem2 box-office ditayangkan. Sekarang semua filem dah kena rompak. Tak gitu..?

Tapi kini..? raya hanya seperti cuti2 malaysia. Masa raya la nak pergi bercuti..... nak mandi di pantai, nak lepak kat genting. Segala macam program direka untuk menghabiskan cuti raya. Wajarkah cuti raya untuk program seperti itu...?

Yang berlalu adalah kenangan. Kenangan itu hanya mampu dibingkaikan di dalam hati. Kenangan ini hanya mampu dikongsi bersama oleh orang yang pernah merasa apa itu hari raya ala2 Malaysia.

/me kita sendiri yang membuatkan raya seperti cuti hujung minggu.

No comments:

Post a Comment