Tuesday, September 8, 2009

amahku bakal jutawan

Gile.~!. Itu je perkataan yang sesuai untuk kerajaan Indonesia yang memohon gaji pembantu rumah serendah RM800. Gaji ini setanding gaji pekerja sesetengah sektor swasta yang mempunyai sijil kelayakan separa mahir.

Kelayakan apa yang membolehkan amah indon ini dibayar setinggi ini.? Adakah mereka ini lulusan kolej untuk melatih seseorang menguruskan isi rumah secara profosional.?

Kos untuk mendapatkan amah ini bukan murah. Kerajaan mengenakan levi yang tinggi disamping peraturan yang ketat untuk mendapatkan seorang pembantu rumah. Apakah asasnya untuk pembantu rumah mendapat gaji yang tinggi jika semua kos hidup ditanggung oleh majikan.?

Majikan selalunya banyak mengalami masalah dengan karenah pembantu rumah. Samada bil telefon melambung tinggi, barang kemas dilarikan, membawa lelaki masuk rumah dan yang menyedihkan apabila anak yang patut dijaga diterajang seperti bola. Maka, aku tidak nampak rasionalnya kerajaan Indonesia menetapkan gaji sebanyak itu.

Sudah tiba masanya kerajaan mengkaji semua keperluan mengimport amah indon ini dan bukan menggubal akta kerja 1955 untuk amah2 ini menikmati kehidupan yang selesa dengan memberikan cuti, bonus ataupun mengikut cuti am kerajaan.

Kalau amah ini memohon potong kwsp atau pencen macam mana..? huh....

/me wanita akan kembali ke dapur..?

No comments:

Post a Comment