Friday, September 4, 2009

anon yang bengap

Bila golongan majoriti tunduk pada kehendak minoriti inilah kesanya.Depakata tak sabar nak tengok muka angkuh Anwar dalam Suara Keadilan lepas penghijrahan ini berlaku.. depakata.

Anonymous said...
nama u jean yer...patut la u tak tau pasai agama.....kumpulan majoriti (rakyat) tunduk pada minoriti (pemimpin)...kalu camtu time sembahyang pun kita kena lawan imam la ye sebab dia kan minoriti...sama jugak cam enam beradik melawan mak bapak mereka yer.....tp adik jin oi...jgn lak melawan tuhan yang satu yerk......


Ada akal kah orang seperti ini.? Tiba2 disebut pasal agama..? aku rasa dia ni bukan bodoh je... tapi dah bebal sangat. Kategori otak udang dah busuk. Apa kene mengena majoriti umat dengan imam.?

Imam kita lantik sebagai ketua ( wakil ) dan yang penting Islam sudah mensyariatkan bahawa sembahyang berjemaah memang camtuh. Kenapa anon sekor ini nak disamakan sembahyang dengan bab politik.

Sebab imam sorang ( minoriti ) manakala jemaah beribu (majoriti ) kenapa makmum boleh ikut.? apa la bahalnye budak ini. Kot ye nak hujahkan, biarlah berasas. Bukankah imam itu telah dipersetujui oleh makmum untuk mengetui jemaah ( gagasan.) Ia boleh diibaratkan sebagai wakil dalam makmum tersebut. Disini tidak timbul pun isu majoriti atau minoriti. Sebab apa..?

Kalau ini je akalnya tak payah la aku cakap. Bukankah setiap perbezaan mestilah adalah 2 perkara atau 2 benda. Kalau satu benda apa nak dibezakan. So sama juga dengan akan hal ini. Yang berada dalam jemaah itu semua muslim, mana boleh timbul soal majoriti atau minoriti. Semua sama kan....

Enam beradik melawan mak bapak sorang.?

Siapa anak untuk melawan ibubapa..?? Dalam agama, syurga itu dimana.? Sebab itu kalau anak melawan ibubapa dikatakan derhaka. Dalam hal ini perlukah ada istilah majoriti atau minoriti.? Takpe biar aku bercakap juga soal majoriti dan minoriti.

Sebelum jadi mak bapak kita sebagai apa..? bukankah sebagai anak kepada seorang mak bapak.? Aku ambik contoh, kalau bapa tadi juga terdiri daripada pada 6 beradik, bukankah ia juga melambangkan bapa tadi dari golongan majoriti.? Nampak je bapa itu sebagai minoriti, tapi sebenarnya bukankah bapa tadi juga lahir dari golongan majoriti..?

Kalau bapa tadi anak tunggal sekalipun, ia lahir dari golongan majoriti. Kerana apa.? Setelah lelaki berkhawin, bukankah lelaki itu dianggap pemimpin keluarga dimana pemimpin itu dianggap besar ( major ) kerana diangkat sebagai pemimpin oleh kedua keluarga lelaki dan perempuan serta disaksikan oleh masyarakat.

Adakah Nizar masih gila kuasa kerana tidak tahu majoriti dan minoriti. Sultan yang disokong oleh majoriti rakyat tetapi Nizar tidak tunduk pada majoriti..?

Yang peliknya, kenapa plak anon ni tak samakan YB sorang sedangkan rakyat dalam kawasan beribu orang atau seorang perdana menteri sedangkan rakyat berjuta dan negara besar.??

/me hebatnya bila dia kata.... patutlah tak tau agama.

No comments:

Post a Comment