Thursday, September 17, 2009

"burung murai"

“burung apa..? burung murai... burung apa, burung murai... burung apa..? burung murai ”.

Hari ini aku tak lalu nak berbuka. Bukan sebab aku berbuka sorang, tapi aku teringat kat anak2 aku. Kerana bear aku marah. Entahlah... aku rasa bersalah plak. Walau anak aku kecik lagi tapi bukankah aku perlu memberikan yang terbaik.

Itulah, bukan mudah membesarkan anak. Kecik kita timang tapi bila dah besar ramai anak yang melupakan orang tua. Tapi kekadang mungkin juga sikap ibubapa yang mendidik anaknya begitu.

Baru-baru ini, ada seorang member yang bertanya. “salah ke aku tak tegur ayah aku.?” Terkedu aku. " Memanglah salah, dosa besar tu. Kenapa..? "

Cerita punya cerita, rupanya dia ada adik tiri. Semasa kecik ayahnya sering melupakan mereka. Tapi setelah ibu tirinya meninggal baru ayahnya mengambil berat terhadap keluarganya. Kerana kisah silam ada dendam dalam hati. Sukar baginya melupakan apa yang dilakukan oleh ayahnya.

Apa yang aku nak katakan. Aku faham. Senang berkata, seburuk-buruk ayah, dia tetap ayah kamu. Sedih hati mendengar sedih lagi orang yang mengalaminya.

Apa yang aku mampu katakana, hari baik yang akan datang ni... ko fikirlah. Buang yang keruh. Dia ayah ko. Sekurang2nya ko masih ada ayah, ada ibu. Kalau yang yatim piatu camne..? bukankah ia lebih hiba dari kisah ko.? Terpulanglah kat ko...

/me nko ada mak ayah lagi..? membiarkan perosalan berlalu begitu....

No comments:

Post a Comment