Monday, September 7, 2009

dua khalid

Aku memang tak tahu dimana lokasi sebenar tapak kuil itu. Aku rasa takde blog yang memaparkan dimana letaknya kuil hindu itu secara terperinci. Semuanya hanya bersandarkan pada cerita. Walhal, bukankah satu gambar mampu memberi seribu kata-kata.

Persoalan, cerita siapa yang benar.? cerita versi kerajaan pakatan atau versi bantahan penduduk yang terlibat.?

Bagus Khalid Samad. Dia tak kisah kalau kalah pada Pru akan datang asalkan dia cuba untuk berlaku adil. Beliau wajar dijadikan pemimpin contoh. Tapi, untuk dijadikan contoh, aku syorkan baik tuan letak jawatan. Baru orang akan pandang tuan seperti tuan mahukan.

Sekarang ini, tuan hanya menyakitkan hati orang sahaja. Untuk masa akan datang, tuan juga tidak akan dikenang sebagai “ raja India” yang berlaku adil. Tuan tetap akan dikenang sebagai perosak. Kalau Xavier menyuruh Hishamudin letak jawatan, aku kira tuan juga gagal dalam menjalankan amanah. Bukankah selayaknya tuan meletak jawatan..?

Semalam, dalam perjalanan ke Bagan Lalang memberikan aku satu makna. Berhampiran pekan Sungai Pelek kelihatan satu kuil besar. 100 meter di hadapan, ada kuil lagi walau tak besar tapi aku tengok keluasannya aku kira cukup besar. Malah lebih besar dari surau kampung aku sendiri.

Yang lebih menariknya, diseberang jalan yang sama juga ada kuil lagi. Pening kepala aku fikirkan. Berapa banyak kuil hindu ini mahukan. Kiri kanan depan belakang didirikan kuil. Kang bila dirobohkan marahkan kerajaan. Walhal, buat kuil ikut suka hati dia.

Kalau pemerintahan umno kejam, masakan kuil itu boleh dibina..? Kalau penduduk setempat ramai aku kira ada logiknya. Setahu aku, populasi hindu dikawasan hanya beberapa kerat sahaja. Mereka yang menghuni taman sekitar dan estate berhampiran. Itupun di kawasan penempatan estate tersebut ada juga kuil.

Andai ini dijadikan senario, kejamkah pemerintahan kerajaan Barisan..?

Mengapa penduduk sek.23 marah..? masakan tak marah, kalau hanya untuk memenangi hati penduduk hanya sekitar 50 keluarga keselesaan majoriti penduduk tercalar. Bayangkan, kalau ada pembinaan kuil di Bangi, kompen 2 Khalid ini mati dipijak. Adakah di Bangi takde hindu yang tinggal.?

Ada akal fikir la. Cari tempat yang sesuai. S.alam dan Bangi ini contoh Bandar melayu. Memang la melayu marah. Sensetif la skit. Bukan ikut hati bila guna kuasa. Kebiasaanya, kalau kawasan setempat di monopoli satu bangsa, tempat itu akan jadi kawasan bangsa itu. Tidak mungkin bangsa lain mampu mengambil alih.

/me mereka ini pandai cakap tapi tak pandai buat.

No comments:

Post a Comment