Wednesday, September 16, 2009

Isa faktor kemenangan

Dari riak Mad Hassan semalam kelihatan dia tegas dalam memberikan kenyataan. Umno Telok Kemang DIARAHKAN memberi nama lebih dari seorang. Biasanya umno terpaksa menyenarai pendek calon kerana ramai yang ingin bertanding tapi di Telok Kemang mereka sebulat suara menyokong satu nama.

Mengapa harus lebih satu nama..? Jawapan politik amat mudah. “itu prosedur biasa ”.

Bagi orang politik, mereka tahu jawapan itu sebenarnya mahukan orang lain selain Tan Sri Isa. Umno pusat dikatakan tidak mahu masalah calon berulang. Persoalan, adakah kredibiliti calon menjadi faktor utama kemenangan.?

Orang luar akan mengata Isa rasuah, Isa orang sudah luput. Itu pandangan orang orang luar tapi orang Bagan Pinang, Isa dianggap mentor dan Isa adalah tempat bergantung. Setahu aku, sesibuk Isa menjadi MB beliau tidak pernah meminggirkan orangnya sendiri. Hampir setiap minggu beliau akan berada di Bagan Pinang walau hanya sekadar makan tengah hari.

Kalau Anwar Ibrahim boleh menang kerusi Permatang Pauh, bagi aku apa kurangnya Isa. Kalau di Permatang Pauh jasa Anwar dijadikan alasan, adakah selama ini Isa goyang kaki..?

Bagi aku kalau Isa menjadi calon, harapan untuk menang itu ada tapi seandainya orang lain mungkin tentangan begitu sengit. Silap haribulan menang sekadar 1 undi.

Isa dimata Hindu.?

Isa antara MB yang banyak berkrompomi dengan hindu. Kekadang orang umno sendiri tidak selesa dengan keterbukaan beliau. Malah ada ketika pembangkang mengutuk Isa sebagai Abg Besar hindu. Kerana apa..? tanyalah orang Telok Kemang.

Sepatutnya umno memantau undi tentera. Dari kajiselidik yang dijalankan undi tentera yang banyak didokong oleh seorang dua bergelar mejar. Oleh yang demikian, sewajarnya umno memandang serius akan hal ini.

Bagi aku, jangan mengharap Zahid Hamidi menyelesaikan isu undi tentera ini seorang. Aku masih menganggap beliau orang Anwar. Kalau Pak Lah sengaja membunuh Isa, ada kemungkinan juga Zahid akan melakukan tikam belakang pada pihak umno.

Aku bukan orang Isa. Tapi bagilah peluang kepada Isa. Demi kemenangan umno aku tidak menyokonga mana2 puak. Jangan persengketaan politik umno dihukum.

/me Isa dilihat saingan Muhuyiddin..?

No comments:

Post a Comment