Saturday, September 12, 2009

johore

Kalau sebelum ini Johor kebal kerana semangat Datuk Onn, tidak mustahil Pru akan datang wajah2 muka Dap akan mewarnai Dun Johor. Secara rambang aku mengenali rakyat johor, aku katagorikan rakyat johor amat taat kepada rajanya.

Carilah melayu johor yang berperangai Nizar atau Khalid Ibrahim. Kompem takde. Kalau ada, pasti dah kena nyah dek orang johor sendiri terutama orang lama Segamat. Kalau tak keris terbang, mungkin Khalid akan bertambah gagap.

Onn pengasas Umno. Di Johor maka lahirnya semangat melayu untuk merdeka. Orang Johor juga tidak mudah diperdaya oleh pembangkang. Di Johor, wajah2 melayu bersatu padu di bawah payung raja. Di Johor juga pembangkang tidak mudah menabur dakyah. Sebab itu, orang kata Johor kubu Umno.

Tapi ianya mungkin akan menjadi sejarah. Johor akan dirobek oleh pembangkang sedikit demi sedikit. Di Johor, pembangkang sukar menggunakan melayu sebagai senjata. Aku yakin, pembangkang akan menggunakan kelemahan MCA sebagai agen perang saraf.

Kemelut MCA andai tidak ditangani akan mengundang bahaya di Johor. Pembangkang akan menggunakan Jui Meng sebagai proksi untuk menarik undi cina. Kekalahan Jui Meng dalam pemilihan MCA yang lalu sebenarnya bukan gambaran kelemahan beliau.

Kenapa Chua Soi Lek menang kerusi Timbalan Presiden.?

Tidak siapa menyangkaa beliau mampu memenangi kerusi itu walau perwakilan tahu beliau mempunyai skandal peribadi. Dalam pemilihan parti yang lalu, dua Chua ini bukan dari team Tee Keat. Oleh itu berkemungkinan penyokong Jui Meng memberi sokongan yang penuh kepada Soi Lek atas alasan mereka ini dari golongan kelompok yang di anaktirikan oleh pemangku Presiden. Faktor mereka datang dari negeri yang sama juga kadangkala dalam politik di ambil kira. Maka tidak hairanlah Soi Lek mampu memenangi kerusi timbalan Presiden. Apapun, kelemahan Tee Keat mentadbir sebenarnya menjadi kekuatan dua Chua.

Bayangkaan apa akan jadi pada MCA andai mereka ini bergabung tenaga.? Adakah Umno Johor mampu menyerap tekanan dari 2 Chua sedangkan umum mengetahui Umno Johor sendiri mempunyai puak2.?

/me BN adalah gabungan, satu rebah... semuanya akan tersembam.

No comments:

Post a Comment