Saturday, September 12, 2009

hidup kerana isu

Kita seringkali dicanang dengan isu rasuah, kroni, perkauman atau isu2 yang sudah sekian lama didendangkan. Ironinya, kita rakyat Malaysia masih menerima isu itu walaupun kita mendakwa rakyat sudah merdeka dalam berfikir.

Aku berasa aneh sedikit. Kehidupan yang semakin banyak dalam talian tapi minda rakyat kita masih terkunci. Kalau pembangkang sering menyalahkan kerajaan dalam dimensi keterbukaan mengapa pihaknya juga berperangai seperti itu.? Bukankah itu menandakan rakyat kita masih bodoh dalam menilai sesuatu isu..?

Isu kroni..?

Isu yang berkulat namun kita masih menerima isu lapuk ini. Orang menuduh
kerajaan mengamalkan kroni dalam pemilihan tender. Sekarang ini adilkah kerajaan Selangor atau Penang dalam memberikan projek kerajaan kalau untuk aktiviti orang Islam sendiri diberikan kepada cina.?

Kalau dulu, pembangkang mencanang Adun BN cepat menghabiskan duit yang diperuntukan, hari ini mereka akan kata Ronie Liew cekap dalam memberikan peruntukan. SELCAT telus ke menyisat kaum sendiri..?

Kroni sebenarnya tidak terhad kepada politik. Dalam hal kerajaan memberikan kerja kepada melayu, pembangkang juga akan menyatakan kroni. Walhal kerajaan membantu orang melayu untuk mereka menikmati hidup dengan lebih baik.

Bukankah rekemen kenalan sendiri sudah menjadi tabiat orang kita. Aku rasa orang yang menyatakan kroni ini juga mengamalkan budaya kroni. Tapi kerana mereka ini golongan orang yang jahil, mereka ini tidak ada sikap cermin diri dan bermuhasabah diri.

Adakah orang yang menyokong isu ini mahu melihat kaum lain hidup yang lebih selesa tapi kaum sendiri hidup merempat..?

Isu sebat.

Aku rasa, pembangkang dan tuan punya badan sendiri yang memusing isu ini, Aku tak nampak pun akhbar atau blog pro kerajaan mensensikan isu ini. Akhbar hanya yang menyatakan yang benar tapi pembangkang mengulas isu ini lebih kepada politik. Sendiri pusing sendiri sensasi alih2 tuduh kerajaan yang mensensikan isu tersebut. Kenapa pembangkang hanya memetik kenyataan Sharizat tetapi kenyatatan Dr. Lolo dipinggirkan..?

Sebenarnya aku tidak berminat nak sebut isu politik Aku lebih senang bercerita tentang kehidupan. Hari-hari kita bermain dengan politik walhal sebenarnya politik itu tidak lebih kepada wadah dalam membentuk hidup yang lebih cemerlang.

Dalam membentuk negara ke depan, aku rasa isu2 primitif ini sebenarnya tidak perlu dilayan. Kita seharusnya membincangkan isu2 yang jauh ke depan dengan membentuk landskap politik yang lebih matang disamping membudayakan masyarakat yang lebih bertamadun.

/me jalan ke depan bukan ke belakang.

No comments:

Post a Comment