Monday, September 14, 2009

team 3A

Jika disingkap Sarawak ini amat unik jika dibandingkan dengan negeri semenanjung. Kalau dulu ingin ke Sarawak, paspot perlu dalam tangan. Dan kalau bukan kerana Sarawak, kerajaan Barisan Nasional sudah lama karam.

Sudah beberapa kali Anwar menyelinap masuk ke Sarawak. Tapi usahanya seringkali menuju jalan buntu. Dengan anlisis kumbang, aku percaya Sarawak akan jatuh juga di tangan pembangkang.

Bukan susah untuk menumbangkan BN di sana. Sebenarnya, penduduk yang terdiri dari pelbagai kaum lebih mudah huru hara dari negeri terdiri satu kaum. Aku yakin, Anwar akan menggunakan kelemahan ini sebagai senjata untuk menumbangkan kerajaan Sarawak.

Anwar akan membuat pelbagai keraguan kepada kaum2 yang ada. Jika timbul sikap saling tidak percaya, maka Anwar akan membenih kebencian rakyat kepada pemimpin. Bila keadaan ini terjadi, ruang itu terbuka untuk pembangkang melancarkan dakyah kepada semua kaum.

Inilah sebenarnya taktik yang digunakan oleh Anwar hari ini. Anwar tahu, umno terlalu gah untuk ditumbangkan. Sebagai langkah permulaan, dia melumpuhkan parti kompenan dengan membuka ruang untuk kaum lain berkuasa. Hapuskan DEB untuk melayu dan beri kepada cina dan india. Dalam hal ini mengapa melayu beku tidak melawan..?

Anwar orang yang bijak berpura2. Dia tahu, melayu ini mudah diperdaya. Oleh itu, untuk memperbodohkan melayu, dia sajikan seribu cerita bagi melekakan mereka daripada berfikir. Walhal sebenarnya semua isu yang dibawa adalah isu yang tidak matang.

Anwar membawa isu rasuah. Adakah rasuah itu terhad kepada umno..? Kalau dia menuduh Khir Toyo Jutawan, apa kurangnya dia..? dia miskin ke..? rumahnya hanya beratapkan rumbia..?

BN yang sudah lama memerintah senak perut untuk melayan prk tapi parti keadilan yang baru memerintah beberapa negeri kelihatan begitu bersahaja. Kalau kantong BN semakin lama semakin menipis, dimana pakatan mendapat budget pilihanraya..? Duit free turun dari langit..?

Apapaun, Anwar bijak berpolitik. Dia berjaya kerana dia mampu menghidu kelemahan melayu Pas. Pas sebenarnya terlalu bodoh untuk berpolitik. Bertahun2 ditubuhkan, alih2 Pas hanya menjadi pengikut kepada parti yang setahun jagung.

Kelemahan orang melayu ini, aku sandarkan kepada 3 nama. Pak Lah lembab, Nik Aziz yang huru hara dan Anwar pengkhianat. Kalau orang nak marah, marahlah. Hakikatnya kalau bukan mereka bertiga ini, melayu tidak hancur seperti sekarang.

/me Mengapa Anwar tak nak serang Perlis.?

No comments:

Post a Comment