Tuesday, May 11, 2010

1Malaysia

“ Bermula dengan kegagalannya mengawal Rosmah, kegagalannya menerangkan konsep 1Malaysia itu bukannya bermaksud sama rata sebagaimana yang difahami oleh kaum bukan Melayu” Paneh Miang.

Aku setuju dengan Paneh. Siapa yang tak pernah keje dengan cina, dia takan tau camne cina akan buat pada melayu. Kalau engineer itu melayu, gajinya akan lebih kurang sama dengan cina yang berstatus kerani. Kalau dua2 kerani... sudah pasti kerja melayu lebih banyak dari kerani cina. Peluang kerjaya..?? tolonglah..... jangan tanya soalan bodoh......

Dah takde ke melayu yang bijak pandai untuk memimpin Petronas..? Selama ini, takde cina pun, aku tengok, Petronas berkembang maju. Kenapa perlu muka cina dalam pentadbiran Petronas..? inikah wajah sebenar 1Malaysia..?

................... .....

Xder kata2 nak aku tulis. Aku dah jangka akan perkara seperti ini. Malah aku menjangkakan ia lebih dari apa yang terjadi sekarang. Semuanya gara-gara politik bodoh melayu itu sendiri. AKu tak salahkan sesiapa.... yang bersalah ialah semua orang melayu itu sendiri.

Tadi aku ada sembang dengan seorang bakal Dr. Ada double degree sebab dia nak jadi ir. Orangnya baik dan takde la politik sangat. Apa yang aku nak tekankan ialah... mengapa orang yang educated sedemikian tidak mampu mentafsir muslihat politik.

“ parti sana banyak pakai duit, parti sini ada main duit... tapi takde la banyak sangat. ” mengaku serta memberi penjelasan panjang lebar. Sebab..? kelihatan ia untuk menghalalkan permainan politik wang itu untuk partinya.

Mengapa dia berfikiran begitu.? Mengapa tidak berfikir mudah. Modal kecik, memang la main table murah.... kalau ada modal besar, silap2 kita tidak dapat membezakan diantara umno dan pembangkang.

Itu bukan persoalanya. Persoalanya... mengapa kita bersungguh2 memberi ruang kepada bangsa lain untuk memimpin kita..?

Sebab inilah aku meluat tengok orang bernama Anwar Ibrahim. Bagi aku, dialah yang membuka ruang itu. Kerana survival politik, dia hayun bukan melayu untuk menuntut hak sama rata. Dan sekarang tidak rugikah orang melayu bila SRJKC’t mendapat bantuan berjuta2 dari kerajaan..? Sepatutnya anak kita selesa belajar.... tapi sebaliknya terjadi.

Ikutlah...... aku yakin banyak lagi satu persatu pintu akan dibuka. Kalau baca akhbar hari ini.... “ahli umno perlu realistik dan perlu berubah ”. Apakah maksudnya itu...?? renung2kan.......

/me Mahathir tetap no 1.

No comments:

Post a Comment