Monday, May 17, 2010

kadang kadang

Selalu pembangkang cakap...... BN suka ambik tanah orang melayu. AGak2 apa orang umno nak jawab..? Kot tanya aku.... senang je aku jawab.......

"Camne nak kerajaan nak tanah cina... dah cina takde tanah. Kan melayu je yang banyak tanah."


Sape kata cina takde tanah...? memang la oii.... takan cina takde tanah.. tapi keluasannya takde macam orang melayu. Ibarat kata Bapak Belalang..... "Kadang- Kadang" je kedengaran.

Bila sebut tanah.... aku teringat aku ada terbaca ' kalau tak silap aku akhbar Sinar semalam'.... Kerajaan merampas tanah 1000 ekar yang diusahakanya. Perghh... terdetik dalam hati aku...... tu dah kira ladang tuh.

Abaikan cerita tu. Cuma bila sebut tanah yang diusahakan oleh orang asli... aku teringat cerita seseorang. Cina ni pandai..... panjang akal. ' dia jumpa orang asli.... dia bagi modal untuk buat bisnes. Cina tahu... orang asli ini leh meneroka tanah di hutan.... sebab tu dia ajak orang asli tu jadi syer partner. Dia bagi duit... dia bagi kereta. Tentang teroka.... cina usahakan tapi atas nama orang asli. Sebab tu..... kekadang kita kedengaran... kerajaan merampas tanah orang asli.

Betul ke apa yang aku tulis..?? entahlah..... tapi kalau difikirkan..... camne orang asli itu leh teroka hutan seluas itu..? ada modal sewa JCB RM380 sehari..? uhh......

bola.... oooo bola.....

Isu judi bola...... ermm.... nak cakap apa ek. Aku tak setuju kerajaan memberi lesen judi bola kepada BERJAYA. Sebab judi itu HARAM.

Tapi kalau kita fikirkan sejenak...... HARAM itu untuk orang Islam dan bukan untuk orang cina dan india. So...... kenapa plak melayu/Islam terbabit..?

/me belum nampak satu pun kedai KTM di Selangor yang di tutup......

No comments:

Post a Comment