Friday, July 2, 2010

anak kecil main api

Entah kenapa malas nak membaca ‘ anwar adik yahudi ’. Think simple, agak2 orang macam mana seseorang itu boleh ke whasington atau ke pentagon.? Kalau tak silap aku, Mahathir nak jumpa presiden pun kena bayar macam beli tiket wayang. Tapi sebaliknya anwar dapat laluan mudah. Kenapa..?

Puak mana yang menentukan politik AS..? kenapa orang yahudi sokong Anwar.? Sebab dia orang Islam ke.? Kata Pak Ali dalam madu tiga “ baek ada makna tu ”.

Penyokong pembangkang sibuk salahkan umno beli pemimpin mereka. Aisehh.. itu umno nak beli, kalau la kan.... pembangkang memerintah, mereka ini dibeli oleh orang yahudi camne..? uhhh....

Aku lebih suke perbalahan Khairy dengan Pak Berahim. Kenapa.?

Ada orang sembang lama dah. Dulu masa kerusi itu dipegang oleh orang lain, mereka tidak kisah sangat kuota biasiswa, mrsm and so on. Tapi kali ini, mereka nak isi sepenuhnya kuota itu. Mungkin sebab tu kot Pak Berahim marah.

Dalam kes ini, aku tak faham kenapa Khairy membuka gelanggang secara terbuka. Bagi aku dia tidak matang dalam suasana politik sekarang. Umno dulu2, untuk mempertahankan melayu... dia senyap2. Panggil orang itu suruh duduk diam. Tapi dilihat Khairy macam nak jadi jaguh. Dan akhirnya... yang untung ialah bukan melayu.

Umno ditubuhkan untuk membela orang melayu. Kalau 10 orang macam Khairy... ??

Orang cina sekarang tersenyum girang. Semuanya seperti yang dirancangkan dan sedang memasuki fasa kedua. Panjang aku nak ulas. Tapi peringatan orang melayu dan Islam... gaduh adik beradik, tetap darah daging sendiri.

Ekonomi siapa pegang.? Dan sekarang mereka banyak memegang jenis ekonomi fracais. Macam inilah... aku nak berterus terang secara mudah. Kita nak beli moto Honda. Moto tu siapa import.? Boon Siew kan.... so berapa banyak Boon Siew untung.? Dari kenderaan, software sampai la ke sekecil2 mentol, melayu nak beli kena melalui mereka. Kalau macam inilah.... agak2 macam mana melayu nak cari makan.?

Korang yang makan gaji macam aku memanglah tak kisah. Sebab kita makan gaji. Tapi jangan dilupa, hidup ini berantai. Saling bergantung satu sama lain. Andai seorang melayu jatuh... seorang lagi jatuh dan seorang lagi jatuh.... apa akan jadi..? kalau seorang itu bapa kepada 5 orang anak. Berapa melayu susah..?

Kita yang membuat DEB dan sekarang kita galak nak buka DEB. Kalaulah benar DEB ini dihapuskan, aku tak tahu la macam mana kompeni nak jadi pembekal. Jangan jadi seperti ini...

“ satu ketika dulu, menyokong dasar terbuka.” Bersaing dengan mereka dengan semua bidang termasuklah biasiswa. Alih2 sekarang bila biasiswa tak dapat... mulalah nak salahkan kerajaan. Itu biasiswa... kalau TPM bagi kat cina dan india.... alih2 PM pun mereka sebat.

Bayangkan kalau MCA, MIC DAP dan india cina dari PAS bersatu..? takan la orang Sabah Sarawak tak nak join mereka kot. Nik Aziz atau Hadi..? hahhahhaa.... jangan mimpi la nak dapat tempat.

/me anak kecil bermain api..

No comments:

Post a Comment