Thursday, September 30, 2010

Polis memang tekun kerja

Kete aku tak beroadtax lagi. Nak kuar pun takut. Takut kena saman. Sekarang ni polis laju nak saman2 orang. Kalau aku kata polis suka saman orang miskin, paw orang-orang macam aku… kalau dengar dek abg2 polis…. mesti mereka marah.

Marah nak wat pe abg polis. Dah itu memang intrigriti polis kita.

Bulan lepas aku kena saman. Sebab roadtax takde. Aku pun tak perasan. Bini yang bagitau, “ abg, roadtax sape atas peti.? “.

Dijadikan cerita. Malam tu aku ermergency sebab adik aku masuk wad. On the way balik…. ada roadblock tengah jalan. Sure la roadblock tengah jalan. Mana ada roadblock tepi jalan. Ending cerita… aku kena saman sebab tak paparkan roadtax. Kira cuai.

Yang aku bengang, sekor polis pompuan dengan sekor polis lelaki. Aku rasa dua2 ekor baru kuar Pulapol. Berlagak nak mampus.Aku tahu la aku salah. Tapi tengok gelagatnya, dah macam aku ni penjenayah. Walhal aku dah terangkan kenapa aku kete aku tak beroadtax. Bukti dah ada. Mika dah call balai check roadtax aku. Ada tempoh sebulan lagi. Mana ada orang saje nak tanggal roadtax sedangkan roadtax hidup lagi.? Nape beriya2 nak saman aku..??

Kebetulan masa tu aku rasa polis tu inspector. Aku tanya dia. “ camni la bang. Kalau abg kat tempat saya. Apa abg akan buat.? Adik sakit masuk wad dan saya nak balik rumah sebab anak tak sihat dan bini kat rumah? ”.

Inspector tu tanya aku balik. “ kalau awak lak camne…? Wah.. dia dah main saiko. Kalau saya,..?? saya flexi. Pekerja yang bagus ialah dengan menggunakan timbang rasa dan akal. Then.. dia jawab, “ saya pun akan buat seperti mana buat. Bang… “ kalau camtu… saya salah ke.?

Dia diam.. then dia bla….. tinggal la polis pompuan yang macam bagus.

Pok pek pok pek… ceramah kat aku kesalahan aku. Lol… sebab surat saman dah tulis,  aku balun la “ saya tahu saya salah. Kalau rasa nak saman2 la. Sekrang dah 4 pagi. Saya nak balik. Tapi ingat. Awak takde anak lagi dan awak masih dalam selesa. Saya harap…. Kalau benda ini terjadi kat awak… ini balasan sebab awak aniaya orang.

Aku sign saman… bla…. Bosann…….

Kalau nak saman. Ok aku terima. Tapi kekadang kita kena timbang rasa. Dan cara tuh.. tak payah la ko rasa ko ada kuasa ko nak berlagak. Ramai lagi yang patut ko saman. Tapi.. semuanya Settle……..
Pegiii la……

/me memang aku sumpah polis pompuan tu...

No comments:

Post a Comment