Wednesday, October 6, 2010

kerajan memang rasuah

Semalam… lepaskan geram kat orang rumah. Bengang sebab semakin berbulu dengan tindak tanduk pembangkang. Dan ending cerita…. Bini aku cerita… “ kawan keje kat kementerian pelancongan. Saya tanya, kawan tuh.... ramai tak pembangkang. Ramai sangat. Mereka semua anti kerajaan.”

Aku tanya bini aku. Kenapa jadi macam itu. “Sebabnya kroni, rasuah dan macam-macam la. Ooo.. macam tu. Then aku tanya balik. Ramai..?? aku jawab sambil sengih.

Untuk bini aku berfikir…. aku tanya balik bini aku. Kalau kementerian itu banyak rasuah dan banyak benda tak betul, agak-agak awak…. Umno je ke yang buat.? Kalau umno songlap… siapa agen pelaksana..? umno ke.? Mesti la orang yang kerja dengan kerajaan.

Tadi awak kata ramai yang sokong pembangkang…. siapa yang rasuah.? Takan umno plak.? Bukan mereka ke yang awak kata ramai.? Kenapa nak salahkan umno walhal tangan sendiri yang buat.?

Itulah hakikat. Ramai pembangkang yang kerja kerajaan tapi mereka bercakap kerajaan rasuah. Mereka kata kerajaan menghalalkan judi… tapi pemain judi ialah mereka. Mereka kata kerajaan kroni, tapi mereka tidak sedar, kerja satu bumbung ada sepupu sepapat adik beradik. Politik anak beranak pun ada.... mereka tak kisah punnn.....

Bab rasuah sebenarnya bukan umno sahaja. Takde parti yang boleh survival tanpa wang. Begitu juga dengan Pas. Adakah mereka rasuah.? Ohh tidak. Pas tidak rasuah.. tapi ialah sumbangan. Sebab itu, akhir kata sembang dengan member aku… “ habis, mereka takde la yang buruk..?

Bila dia jawab… “takde… kalau ada dah lama kena beduk dengan rakyat. “ so maksdunya aku tahu setakat mana mentaliti dia.

Dalam bersembang politik, aku ada 2 soalan sahaja untuk menguji kebebasan mentaliti dalam memberikan hujah.

Pertama…. Ko sokong DAP..? “ tak…. Aku sokong Pas je. Kedua… “mereka semua tak buat la seperti mana umno..? kalau dia jawab ' Tak '… Aku kena stop. Kawan-kawan tak nak bertekak. Sebab aku tahu mentaliti orang ini. Mereka ialah totok….

Pagi tadi punya kes amat mudah. Utusan punya cerita. “ ko baca akhbar mana..? “ aku diam kejap sebab aku tau mereka semua totok pembangkang. Walau mereka bertiga tak pernah cerita politik, tapi aku tahu dari bahasa mereka cakap sebelum ini.

Bila member sorang tanya kali kedua… “paper mana..?”. Utusan... Damm.. aku dah tau apa dia nak cakap. “utusan semua bohong. Yang betul.. jadual kuda, jadual toto atau jadual solat. Yang lain semua tipu.” Aku tanya balik. Habis tu nak baca paper mana..? ko bacalah akhbar internet. Jangan baca utusan je. Then aku soalan bodoh… Iyelah.. akhbar mana..?

Ko baca la harakah ke, keadilan ke.. opss nasib baik dia tak cakap warkah DAP. Ramai kat taman aku yang kerja kerajaan, mereka kata data boleh manipulate. Angka sebenar kerajaan takde duit. Ko tahu kerajaan takde duit.? Aku tahu….

Bila kerajaan takde duit sebab itu dia naikan harga minyak, naikan harga air. Habis kedah naikan harga air macam mana..? Ko tahu, sepatutnya tender kerajaan 60 juta jadi 120 juta.? Sebab itu kedah naikan harga air. Lagipun dah lama tak naikan harga air. Uh… rasa pening dengan totok.

Member yang dua orang lagi macam nak serang aku. Tapi dia tahu aku macam mana. So dia acah tapi tak berani nak bersuara. Aku sedar aku dah nak emo. So aku bagi soalan-soalan untuk mengelakkan aku emo.

Kerajaan Penang naikan harga air camne..? opss dia tak jawab. Tapi sebaliknya dia cakap… judi dimanipulasi. Judi manipulasi camne.? Iyea la… kita kena tahu makan kita halal atau tak. Tapi itu kan duit kuda. “ itulah sebabnya kita nak federal. Bagi kat melayu untuk tahu halal dan haram. Dia tu cina, mana tahu halal dan haram… Ko ada baca kenyataan Asri. “ada”.. so aku mencebik je la. Sebab hari tu mereka gunakan kenyataan Dr. Asri untuk menghalalkan isu tersebut.

Aku naik bengang bila dia cakap sambil mencebik… “ takut hilang kuasa…… Perintah 50 tahun melayu pun tak ada apa. “

Last sekali… aku cakap…. lagi apa yang aku tak tahu. Dulu, anak lahir tak dpt duit, kematian takde duit. Anak masuk U tak dapat… sekarang dapat seribu. Lagi..? untuk nampak macam best… banyakk lagi…. Sebelum aku bla…. Aku cakap…. aku bukan totok… aku dah baca semua. “ dalam hati.. ayat skema blog atau hanya membaca tulisan orang. Uhh……

Untuk meringkaskan hakikat. Dulu tak perintah boleh la menyalak naikan harga. Sekarang bila dah perintah baru tahu. Seperti makan sate tadi. Bila aku kuarkan sate dari mulut....member aku cakap… makan je la. Bila tang dia… semua dikeluarkan balik. Liat.... Porah..??

Apa erti kuasa..? kelmarin member ada datang mintak tolong. Aku cakap, aku tak boleh la. Siapa aku. Ko mintak la kat orang lain. Aku sama macam ko. Aku takde kuasa pun. Hari tu tak nak undi kat aku. La ni mintak tolong kat aku……

/me aku bukan totok… taksub.

No comments:

Post a Comment