Wednesday, May 8, 2013

Dr. Mah Hang Soon


Datuk Dr Mah Hang Soon satu-satunya calon Mca yang berjaya memenangi kerusi Dun di Perak. Agak menarik untuk diperkatakan. Kalau mengikut peratusan populasi kaum, melayu 37.6%  dan cina  sebanyak 36.2% beliau sepatutnya tumbang dalam pru yang lepas. Sebaliknya beliau berjaya meningkatkan majoriti. 
Mungkin beliau sememangnya Exco negeri yang bagus dan pandai menjaga kawasan. Sebab itu beliau masih menjadi pilihan  dan seterusnya menolak parti rasis Dap.
Mca berjiwa besar, menunaikan janji untuk menolak jawatan dari cabinet atau exco. Tapi kepentingan kaum sendiri juga harus dijaga terutama pengundi yang menyokong parti. Tanpa Mca, Mic dan parti-parti Sabah dan Sarawak Umno tidak mungkin boleh membentuk kerajaan.
Kalau mengikut emosi memang tidak sepatutnya Mca mendapat tempat dalam cabinet, tapi kita jangan lupa dalam politik juga ada pasang surutnya. 1999 umno tidak mendapat tempat pengundi melayu, 2008 mic menolak Bn manakala pru yang lepas Mca ditolak sepenuhnya oleh pengundi cina.
Dalam masyarakat majmuk, kita tidak boleh mengenepikan sesuatu kaum sebaliknya kita seharusnya berganding bahu membina negara. Tapi aku masih berpendirian, peruntukan atau bantuan masih perlu mengikut kemenangan parti dan kemenangan sesuatu kawasan disamping membantu  pengundi setia BN.


No comments:

Post a Comment