Monday, September 24, 2012

Kalau esok piliharaya

Kalau esok pilihanraya, aku jangka BN menang dalam keadaan 54% dan 46% bagi pakatan.

Politik sekarang bukan sekadar isu tapi hanya persepsi. Kebanyakan penyokong pembangkang punya sebab yang berbeza-beza. Kekadang masalah keluarga pun kerajaan yang dipersalahkan.

Tapi kalau kita tanya orang yang agak pro kerajaan, jawapan mereka agak sama. Semuanya berkisar kepada persoalan, “mampu pakatan membuat yang lebih baik dari BN. ”

Kerajaan buat la apa jua program rakyat, golongan mereka ini tetap tidak akan berubah. Kerana bagi mereka Asal Bukan Umno.

Bagi mereka kerajaan sekarang menindas rakyat. Sebab rakyat susah. Kos hidup meningkat. BR1M diberi berkala. Sepatutnya kerajaan boleh bagi penganggur elaun bulanan seperti negara maju. Negara kita dah merdeka 55 tahun, apa yang kerjaan buat. Sepatutnya kita dah maju daripada seperti sekarang ini.

Aku ajukan persoalan kerajaan menindas rakyat kepada orang atas pagar tapi lebih kepada umno. Sebab aku kata dia atas pagar kerana dia ni dulu penyokong pembangkang. Aku tak pasti bila dia berkalih arah.

“Kalau kerajaan menindas, ramai rakyat tak makan. Kalau tak makan tu sebab mereka tu malas.”

Pendapat aku isu2 seperti itu perlu dilihat dari konteks yang lebih besar. Kita perlu menerima hakikat resam dunia. Ada orang diatas dan ada yang dibawah. Kalau kita perkerja bawahan belanja la dengan cara orang bawahan. Ikut periuk sendiri. Jika pemandu berbenja seperti engineer memang la semuanya tak cukup.

 /me tak merungut sebab aku hanya pemegang SPM

No comments:

Post a Comment