Saturday, July 13, 2013

ibu menyusu perlu mengganti puasa

Dalam perjalanan program ibubapa bersama sekolah, orang rumah menyuarakan untuk tidak berpuasa dan membayar fidyah sahaja. Atas alasan, susu semakin kurang. Aku agak confuse - sejak bila ibu menyusu boleh mengambil opsyen membayar fidyah tanpa berpuasa.?

Aku tanya bini aku. Siapa yang kata boleh bayar fidyah je? ramai yang kata camtu. Member pun kata boleh bayar fidyah tanpa berpuasa. Warnida pun kata dia memilih opsyen tu. Wardina tu bukan ustazah, kenapa harus follow fatwa beliau.


"Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat mengganti puasanya di bulan Ramadhan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya bulan Ramadhan tahun berikutnya.

Mungkin ada yang keliru maksud fidyah. Kita wajb membayar fidyah selagi kita tidak menggantikan puasa kita yang tertinggal. Hanya orang tua yang uzur atau orang yang sakit yang berpanjangan dikecualikan daripada puasa ganti. Dalam bahasa mudah, selagi kita mampu untuk berpuasa, kita wajib menggantikan puasa kita yang tertinggal.

Ada dua jenis fidyah iaitu fidyah berganda dan tidak berganda. Berganda dikenakan kepada orang yang sihat dan tidak berganda kepada golongan orang yang tidak berkemampuan berpuasa seperti orang tua yang uzur.

Kalau tidak silap aku, bagi ibu yang nifas (bersalin), hamil atau menyusu tidak perlu membayar fidyah berganda. Situasi ini aku tak pasti
(untuk kepastian tanya ustaz). Ada juga jawapan ustaz berbeza. Sebaiknya jumpa beberapa orang ustaz yang kita kenal. Ini kaedah aku untuk mencari jawapan yang lebih tepat. Contoh ia berbeza : sini dan sini.

Tapi yang pasti tidak kisah samada kita harus membayar fidyah dulu atau berpuasa dulu. Sebaiknya jangan melengahkan membayar fidyah dan menggantikan puasa kita yang tertinggal.


Kadar Fidyah 

1 hari dendanya 1 cupak beras 
1 cupak = 1 mud 
bersamaan dengan nilai zakat fitrah semasa dibahagikan 4 

RM............./4 = RM............. 
Dan seterusnya bergantung kepada situasi samada kita di dalam fidyah berganda atau tidak. Kadar fidyah secara manual dan lebih mudah menggunakan calculator lembaga zakat Selangor.

No comments:

Post a Comment