Saturday, November 30, 2013

15 juta untuk penasihat ekonomi Selangor

Jika ahli pakatan rakyat mengusulkan agar elaun 5 orang penasihat dipotong, pembangkang di Selangor sepatutnya meminta kerajaan negeri menyatakan berapa jumlah kos perbelanjaan semenjak perlantikan penasihat ekonomi kerajaan negeri.

Ramai yang hanya maklum, gaji termasuk dan elaun menteri besar sekitar 50K, tetapi ramai yang tidak mengambil tahu, sebenarnya menteri besar jauh lebih tinggi dari angka ini. Selain elaun mesyuarat yang beribu ringgit, menteri besar juga dibayar gaji sebagai pengerusi syarikat berkaitan kerajaan. Jika gaji menteri besar naik, masakan gaji anak syarikat tidak naik.

Bayangkan berapa jumlah pendapatan menteri besar Selangor..?
Sebelum pengumuman, macai pakatan rakyat menjangkakan kakitangan kerajaan Selangor mendapat sebulan gaji. Ia berdasarkan kepada kekuatan kewangan kerajaan negeri. Kerana kecewa, macai senyap seribu. Duit kerajaan negeri bukan untuk rakyat marhaen, tapi untuk Yang Berhormat. Macai hanya layak mencuci taik.
Dalam pada itu, Speaker Selangor Hanna Yeoh menegaskan beliau berani mengisytiharkan harta dan mencabar pemimpin umno.

Kenapa harus mencabar pemimpin BN.? Kenapa tidak menyarankan semua adun dan ahli parlimen pakatan rakyat mengisytiharkan harta mereka. Rakyat nak tahu juga, ferari Azmin didaftarkan dengan nama siapa.

Orang umno tidak setolol itu untuk menerima penjelasan budak tadika. Mungkin macai pakatan bolehlah ditipu bulat-bulat. Siapa tak nak gaji 400K setahun.

Sementara itu, Dr. Rani menambah akhbar sengaja mensensaikan kenaikan tersebut berbanding di Sarawak. Tambahnya, daalam Islam tiada sekatan.

Rata-rata Adun pakatan setuju dengan kenaikan tersebut. Mereka berpendapat, ia sebagai insentif untuk menambah komitmen kebajikan rakyat. Ngee Suee Lim berpendapat, ia juga boleh mengelakkan elemen rasuhan seperti kerajaan BN yang lalu.

Selama ini apa yang dilakukan oleh BN semuanya haprak di mata Pakatan. Malah macai pakatan sendiri siang malam menghentam kerajaan Sarawak. Tapi mengapa kerajaan Selangor meniru Sarawak.? Bukankah kerajaan BN itu bobrok.?

Ng Suee Lim, lu ingat semua orang bodoh macam lu punya macai ka. Dap takda angkat wang ka.? Bodoh punya orang.

No comments:

Post a Comment