Wednesday, August 26, 2009

hati malaya

Sedang terlanguk depan pc..... aku klik folder movie kat pc Izzet. Rupanya banyak movie dalam folder tuh. Patut la budak2 selalu sembang2 movie. Rupanya aku je yang tak explorer server tu.
Dah puas layan citer hantu, aku tengok filem Hati Malaya. Selalunya, kalau aku tengook movie, kompem citer 1 jam akan jadi 30 minit. Tapi kali ni, aku layan habis Hati Malaya. Orang tengok filem nak seronok tapi aku tonton filem macam buat filem dalam kepala. hermm.....
Sedih bila aku fikirkan. Merdeka memang sejarah negara, tapi pendapat aku.... akan datang kemerdekaan negara hanya warisan yang dikategorikan sebagai tukun pada generasi akan datang. Persepsi itu tidak akan mengambil masa yang lama.... dalam masa 15 tahun akan datang, generasi seperti aku akan cakap....... apa itu merdeka..??
Ingat kata2 Mahathir tempohari..? Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang mampu berfikir pada masa depan.
Aku suka jalan cerita dan semua watak2 yang dilakonkan, termasuklah watak Tunku Abdul Rahman. Aku rasa, lakonan itu tak ubah macam gaya kehidupan Tunku secara realiti. Cerita ringkas tapi bagi aku padat dengan dengan realiti sejarah. Taniah Suhaimi Baba yang aku rasa banyak buat homework untuk buat filem ini.
Babak pengajaran yang penting. Ketika adegan di rumah Abdullah Fahim dimana Rahim Razali menenung muka Bell. Macam takde apa kan..... tapi jika disingkap maksudnya, ia terlalu dalam untuk diungkapkan.
Orang muda penuh dengan amarah sedangkan orang lama penuh dengan kematangan. Adakah jiwa merdeka itu hanya pada Masdor dan bukan pada Abdullah Fahim..? Watak inilah yang aku gambarkan antara akal dan otot.
Kemelut politik yang dipaparkan juga menggambarkan realiti politik sebenar antara haluan kanan dan kiri. Adakah ada jaminan negara ini akan merdeka jika kita buat secara berhaluan kiri..? Ibarat kata Tunku, siapa yang jaga senjata dan makanan kita..?
Selayaknya, Datuk Onn dianugerahkan Pangkat lebih tinggi. Kalau jasa orang yang sekelumit diberikan gelaran datuk, yang kaya diberikan Tan Sri...... mengapa Datuk Onn yang menjadi pemangkin kebangkitan kemerdekaan negara tidak dianugerahkan Tun..?
/me Tun Onn Jaafar.

No comments:

Post a Comment