Thursday, September 9, 2010

MP Kera

Berbuka tadi, Pak sedaro sembang... Pagi tadi dia terserempak dengan seorang fanatic pembangkang di sebuah market, “ inilah melayu, habiskan duit bila raya.” Pak sedaro sengih sambil berbisik dalam hati “ habis....ko kat sini wat pe, makan angin.? ”.

Agak2 macam mana mentaliti orang ini..? kalau sama2 pergi disko tapi mengata member kaki disko.?

Salah ke membeli keperluan untuk persiapan hari raya.? Membazir ke kalau membeli keperluan untuk anak cucu yang balik kampung.? Hari raya beb... daging untuk dijadikan rendang. Ayam untuk dimasak, sayur untuk dimakan.? Salah ke semua ini.? Apa la bangang dia ni..?

Inilah wajah2 mentaliti pembangkang kat kampung aku. Mereka kata, mindanya dah terbuka, berwawasan dan apa jua kerajaan buat semuanya salah. Mereka je yang betul.

Jika diukur mentaliti orang seperti ini, mampukah dia berfikir apa tujuan si Nurul Izzah yang ingin menghapuskan keistimewaan orang melayu.?

Apa tujuan Nurul Izzah mempertikaikan perlembagaan tentang keistimewaan orang melayu.? Perlu ke perkara itu didebatkan..? Kalau benar keistimewaan itu tidak ada dalam perlembagaan namun aku rasa perkara itu ada dalam perbincangan antara kaum yang dipanggil kontrak sosial.?

Aku ingin bertanya. Adakah dengan penghapusan Keistimewaan ini orang melayu lebih maju dari sekarang..? ekuitinya akan melebihi orang cina..?

Anwar dah kayo. Kalau Anwar mati Nurul Izzah pun akan kaya. Kroni Anwar semua dah mula kaya. Kalau keistimewaan ini atau DEB dihapuskan adakah mereka yang susah.? Pekerja kilang yang susah ke orang politik melayu yang bersikap kera ini.? Kerana kepentingan politik sendiri, bangsa sendiri digadaikan. Bukankah itu namanya mangkuk hayun.?

/me Bila jadi PM.. Malaysia ini akan digadaikan.

No comments:

Post a Comment