Thursday, November 28, 2013

Melayu dianjingkan sendiri oleh melayu

Orang melayu marah bila Jeff Oii menggelarkan penjawat awam kucing kurap. Secara peribadi aku tak marah. Kenapa nak marah kalau orang melayu sendiri mengagungkan mereka. Untuk setakat ini, Dap dan ahli parlimen Jelutong tidak meminta maaf. Hebat bukan mereka ini.

Tidak mengikut peraturan dan gerai haram seringkali menjadi alasan mengapa gerai melayu diroboh. Walhal, banyak lagi gerai haram, rumah haram atau pusat urut haram tumbuh melata tidak diroboh atau disita. Mengapa jadi sebegitu.?

Bisanya bos majlis tempatan makan duit haram. Cina bela mereka macam anjing untuk menggonggong bangsa sendiri. Jangan marah kat aku. Itu realiti. Sebagai contoh ada satu bengkel lori besar di satu perumahan di Selayang. Semasa BN memerintah umno dipersalahkan walaupun sahabat aku tahu pihak majlis ada mengenakan ' duti' kepada pemilik bengkel. La ini pakatan memerintah, sahabat aku seperti redha dan tidak menyalahkan kerajaan negeri. Segalanya kerana sahabat aku penyokong Pakatan.


Bukan setakat di Penang. Dimana-mana pun pihak majlis tempatan akan akan merobohkan gerai melayu. Di Selangor dan Penang lagi la, pihak berkuasa di bawah telunjuk Dap. Gerai melayu akan menjadi sasaran mereka. Pekerja majlis melayu, gerai disita melayu, maka perbalahan sesama kaum akan timbul. Keadaan inilah orang cina mahukan.
















Keadaan ini sudah menjadi pemandangan biasa. Jika benar majlis tempatan mahu menguatkuasakan undang-undang, mengapa tidak ada tindakan terhadap mereka.

Sekarang kedua-dua bos aku cina. Seorang bertindak seperti batu api dan seorang pemberi arahan. Muka dan perangai tidak ubah seperti MP Beruas, Ngeh Koo Ham. Kalau aku layan karenah mereka, bengang aku boleh sampai ke rumah. So sekarang aku hanya masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Arahan aku buat bila aku fikirkan kewajaran untuk melakukan. Orang cina licik dalam membuat tindakan. Arahan dengan mulut, bila terjadi masalah mereka akan lepas tangan. Inilah perangai cina.

Untuk menyalahkan mereka pun tidak boleh. Orang kita sendiri melantik mereka menjadi bos. Aku macai kenalah terima keadaan itu. Bos melayu tak pernah rasa kerja dengan cina, so mereka tidak kisah melayu dibawah ditindas dengan cina.

No comments:

Post a Comment