Friday, June 13, 2014

Banyak sangat syarikat cina rasis mendapat laba dari kerajaan.

Bila melayu membela melayu, melayu akan dilabel rasis. Lebih jijik apabila ramai melayu yang tidak sedar diuntung, mengejak dan membela kaum yang cukup rasis. Kebanyakkan spesis ini berkerja dengan kerajaan. Jika dia pernah kerja dengan orang cina, dia akan tahu siapa lebih rasis.

Orang melayu tidak mampu menjadi production engineer.?
Syarikat ini mencari makan dengan kerajaan.  Di bawah kepimpinan Najib, keadaan ini semakin menjadi-jadi. Ramai orang cina berkerja dengan syarikat glc. Mereka semua bukan golongan bawahan. Secara tersirat, mereka ada agenda.

Kalau dulu mereka susah menerajui syarikat glc, kini mereka sudah mula menguasi syarikat yang dimonopoli oleh orang melayu. Mungkin orang melayu sudah bosan menjadi tuan. Sebab itu mereka memilih menjadi hamba.


Rasiskan aku...????

Petronas tanpa orang cina mereka mampu bersaing di peringkat global. Tanpa ceo liberal, petronas dikenali seluruh dunia. Sayangnya pemimpin umno suka membuang pentadbir yang bijak.

Pemimpin umno hanya omong kosong. Dalam pembentangan budget, orang melayu akan diberikan bantuan. Malangnya bantuan itu hanya atas kertas.

Kerajaan berbangga dengan ASB, malangnya skim ASB seperti pukat memerangkap duit orang melayu. Berapa banyak duit orang melayu dalam ASB. Mati sahaja penyimpan, lesap duit orang melayu. Jika kita sayangkan ahli keluarga, jangan menyimpan dalam ASB.

Pentingkah syarikat glc untuk orang melayu.?

Orang cina menguasai perniagaan tetapi mereka tidak berkuasa. Dalam 15 tahun akan datang, cerdik pandai orang cina akan menerajui pentadbiran kerajaan.

Siapa akan mendapat laba.?

Orang melayu masih dalam kelekaan. Sekarang mereka bos. Gajinya besar mampu untuk membeli kereta separuh mewah. Orang bawah pula, mengeluh kerana tidak cukup gaji. Alasan kerajaan mengenakan gst. Percaya atau tidak, ramai golongan yang dikatakan tertekan mempunyai beg tangan ribuan ringgit.

Mereka rasa terhimpit.?

Jawapan aku tidak. Sekarang mereka boleh meminta sana sini. Pendidikan anak juga masih dibantu. Jadi mereka tidak terlalu tertekan seperti yang dicanangkan.

Kesimpulannya, orang melayu masih dibuai mimpi.

No comments:

Post a Comment