Wednesday, April 1, 2015

GST ( Gomol Sebelum Tidur)

Sempena gst, Najib menjinjing bakul di sebuah pasar raya bak seorang model. Sejurus itu, komen beliau dalam FB, harga barangan masih terkawal.

Mana rakyat tak menyampah.

Banyak sebab mengapa rakyat merungut. Pampers yang dulunya RM32 sekarang RM50. 

Level akal menteri sekarang. Kalau pengendali telekomunikasi masih berdegil mengenakan caj tambahan, pengguna disaran menukar pengendali lain.

Aku sarankan, jangan baca komen Najib dan menteri kabinetnya. Boleh sakit jiwa apabila membaca.

Rakyat tak tahu apa itu gst. Orang hanya tahu, gst naik harga. Apa barang naik dan apa yang dijangka turun, rakyat tak tahu. Malah ramai pegawai kastam pun terkebil-kebil apabila diajukan pelbagai soalan.

Penerangan kerajaan berkenaan gst, hanya sekadar membuat banner. Isi kanduangannya zero. Yang kena lanyak menteri KPDNKK, menteri penerangan dan menteri kastam tak pernah nak ambik tahu,

Rakyat umpama mentimun. Golek tang mana pun mesti kena. Kerajaan macam inikah harus terus diberikan mandat.?

Kesimpulanya, kerajaan lebih suka rakyat sengsara daripada peniaga sengsara, 

resit tidak sah
Jika ada aduan dibuat, peniaga ini akan didenda kerana tidak memaparkan no gst. 

Aku harap jangan jadi rakyat seperti ini : Nak kata bodoh, tapi pandai. Tapi... inilah realitinya masyarakat sekarang. 

Jimpele Ambau Kenapa pulak kami yg perlu lapor ke KPDNKK? Pegawai2 di KPDNKK buat kerja apa? Bagus bagi kami upah utk setiap laporan yg sahih

Ramai yang merungut dengan gst tetapi kita tidak pernah memikirkan beban kerajaan. Realitinya peniaga di Malaysia lari cukai. Tak payah nak temberang, memang dorang lari. Kita isi borang efiling tipu sana sini. Inikan peniaga.. :).

Ketirisan.

Plat kereta sama dengan kereta lain. Ini kebetulan atau rasuah.? Siapa yang pernah membawa barang masuk, mereka akan tahu perangai pegawai kastam.

Kesimpulannya, sana sini rasuah.

No comments:

Post a Comment