Sunday, January 26, 2014

melayu dihina lagi, pemimpin umno diam seribu

Kerana gagal menyiapkan kerja sekolah, dua orang pelajar di sekolah skj(c) Khai Meng Sungkai didenda memakan rumput. Bukan setakat dipaksa meragut rumput, pelajar tersebut dikalungkan dengan loceng oleh guru bahasa inggeris, Chen Yan Yan.
Guru tersebut sudah meminta maaf dan kes ini dianggap selesai. Lepas mereka menghina mereka akan meminta maaf dan perkara seperti ini telah berterusan sekian lama kerana kerajaan tidak berani untuk mengambil tindakan kepada mereka yang terbabit.

Adakah guru di sekolah jenis kebangsaan kebal dari sebarang tindakan kementerian pendidikan. Masih panas lagi isu seorang guru sekolah cina dipaksa menanggalkan tudung dan jika enggan patuh pada arahan pengetua, penasihat sekolah tersebut mahu menembak guru terbabit.

Bagi aku ia tidak boleh dianggap selesai dengan permohonan maaf kerana penasihat sekolah telah mengeluarkan ugutan bunuh. Ia sudah dikira jenayah. Jika kenyataan ugutan di facebook pihak polis akan melakukan penyiasatan, mengapa ugutan bunuh secara langsung diselesaikan dengan permohonan maaf.?

Guru yang memaksa murid memakan rumput sebenarnya bukan berniat untuk mendidik, sebaliknya dia memang berdendam dengan orang melayu. Guru seperti ini tidak layak dipanggil guru, elok dipanggil cina sial, bangsat.

Aku bukan mahu menghasut, tetapi kalau boleh siapa yang nampak cina sial ini kalau tak dapat banyak, sikit pun jadilah. Bagilah apa yang patut. Bagi pengajaran kepada puak-puak yang suka melakukan penghinaan paling jijik.

Kerajaan tidak pernah mengambil berat isu seperti ini. Jika melayu yang buat, kerajaan akan terus bertindak, sebaliknya jika cina yang buat, kerajaan tidak berani untuk bertindak. Bukan cina sahaja membangsatkan melayu, kerajaan juga menjadi tali barut orang cina.

Aku rasa Najib lebih lembik dari Pak Lah. Memang sewajarnya Najib meletak jawatan. Umno masih ada masa jika mahu kekal di Putrajaya. Kalau tidak berani berubah, umno pasti rebah pru14.

** tolong jangan bagi statement, dulu cikgu lagi garang, rotan etc... plssss, kene bezakan rotan untuk mendidik dan mendera. Kena tau bezakan antara denda dan dendam. Apakah jadahnya kena makan rumput sambil dikalungkan loceng...? cuba kalau anak hang.... boleh terima ka..?

No comments:

Post a Comment