Thursday, September 10, 2009

tang lembu bising tang babi diam...?


Apakah rasionalnya 12 orang ini didakwa.? Salahkah kita memijak kepala lembu.? Kalau salah, mungkin kita juga salah kerana menambat binatang suci kaum hindu itu. Bukankah ini juga dikategorikan sebagai menghina.?

Tidak adil kalau aku menyatakan pendakwaan akan berjaya sedangkan proses pendakwaan sedang berjalan. Hati aku bertanya. andai mereka ini berjaya didakwa, apakah hujah hakim untuk menjatuhkan hukuman.

Mungkin pendakwaan atau hakim menggunakan tujuan demo itu diadakan. Dalam bahasa, tujuan sama erti dengan niat. Disini, pendakwaan akan mempunyai asas yang kuat untuk menyabitkan kesalahan.

Andai aspek ini dijadikan tajuk asas, hakim juga sebenarnya tidak boleh mensabitkan kesalahan kerana niat itu bergantung kepada hati masing2. Kalau mereka ini menyatakan niat mereka mengusung kepala lembu itu sebagai symbol kebodohan 2 Khalid, maka hanya 2 Khalid itu sahaja yang boleh menyaman mereka. Bukankah itu lebih rasional.?

Kalaupun, mereka ini menipu dalam menyatakan niat mereka, seharusnya hakim terpaksa menerima juga niat mereka. Hakim mana yang mampu mengetahui niat seseorang.? Bukankah hanya Allah yang Maha Mengetahui.?

Isu lembu itu sebenarnya bukan isu perkauman apatah lagi menghina agama lain. Secara peribadi aku tidak setuju mereka memijak kepala lembu itu namun aku sedar,apapun boleh terjadi ketika kita dalam kemarahan.

Kepada melayu..? puashatikah jawapan Hishamudin..??

Kalau cakap soal kepala lembu, ada insiden kepala babi tapi tak ada tindakan langsung, saya tak boleh umum sekarang, kita cari siapa sebenarnya yang letak kepala babi dalam kotak dengan dibalut bendera Umno.


"Kita tak tahu pun siapa (lakukan)...hanya kotak ditinggalkan di depan bangunan Umno dan (kes baling kepala babi dalam masjid di sebuah universiti) kecualilah ada kamera litar tertutup (CCTV) depan masjid, kita tahu ada orang buat dan akan ambil tindakan," katanya.

Tidak malukah kita pijak kepala lembu kita didakwa tapi masjid yang dilontar babi kita berdiam diri..? Kita sebut nilai toleren tapi orang permainan agama kita, kita masih diam diri.

Kalau 12 orang ini didakwa menghina hindu, mengapa Loke siew Fok yang secara terang2 menghina Islam tidak didakwa..? bukti di depan mata, ramai orang yang menjadi saksi, tapi mengapa peguam negara diam macam ayam betina..?

Memang semua haram jadah.

/me mengapa.. mengapa.. mengapa melayu..?