Tuesday, September 28, 2010

terpedaya adalah fitrah manusia

Apa ulasan pembangkang dalam insiden pergaduhan pemilihan PKr..? Ada anasir yang merosakan.? Siapakah anasir yang dimaksudkan.? Sudah pasti umno yang dimaksudkan. Ada yang menyatakan, mereka itu ‘orang umno” walaupun orang yang dituduh itu layak mengundi.

Ada juga yang membela dengan mengatakan demokrasi perlu ada pengorbanan. Boleh ke kita anggap pergaduhan dalam merebut kuasa dikatakan pengorbanan.?

Duit judi diberikan fakir miskin. Dulu mereka menafikan. Tapi tatkala rahsia kebenaran terbongkar, maka akal untuk menghalalkan memberikan hujah. Menyoal duit bagaimana hasil judi negara diuruskan.?

Adakah aku mati akal menjawab persoalan sinis itu.?

Sepatutnya soalan itu ditujukan kepada Nik Aziz. Bagaimana dia menguruskan wang hasil arak untuk membina jalan.?

Perkara ini, aku anggap ia umpama air kotor yang diproses hujan. WAlaupun aku sepatutnya aku tidak boleh menyatakan sedemikian... tapi itulah yang aku rasa dibuat oleh kerajaan.

Dana bagi sumbangan fakir miskin oleh Kerajaan Penang adalah terang dan nyata dari pihak lumba kuda. Tapi sebaliknya, biasanya kerajaan akan mengunakan duitnya sendiri. Aku rasa bukankah berbeza.?

Sebenarnya apa yang aku nak nyatakan inilah bukti apa yang mereka katakan tidak lebih dari kata-kata. Tidak lebih dari itu. Semua keburukan umno yang dicanang sebenarnya adalah wajah mereka sendiri. Kalau “ ayat umno pun sama”....  bukankah mereka ini menipu dan memfitnah.?

Kalau sama, mengapa mereka melabel diri mereka lebih baik.? Suci dari rasuah, amalan kroni, bijak dalam semua hal, telus dan segala macam kebaikan. Kalau mereka semua baik siapa yang salah..?

Pernah dengar mereka mengaku kesilapan..? tak pernah bukan.  Sebab... pembangkang ini maksum. Orang politik itu maksum..? nilai la sendiri sedangkan kita tahu politik itu kotor.

Ibarat kata Nik Aziz. “Saya dah tua, kadang-kadang kesihatan saya tidak mengizinkan. Tapi saya masih kuat untuk melawan umno”.

Aku tak tahu mengapa dendam ulama Pas itu begitu mendalam. Terpulang la....

Hakikat pada satu kenyataan adalah.... semua ini sama. Selagi ia dinamakan politik, rakyat akan dipolitikan... ditipu dan dipermainkan. Adakah kita ini boneka mereka.?

/me Macam mana Pkr boleh mendakwa mereka lebih baik dari umno, sedangkan mereka itu sampah umno..?

No comments:

Post a Comment