Sunday, October 3, 2010

malaysia syurga bagi mereka

Seronok tengok je anak aku main beskal. Kaki tak sampai nak berkayuh tapi dia berusaha nak kayuh. Tiba-tiba.... adeh... ‘prekkk... laptop aku digilis dek tayar beskal.” Aduh... seorang anak satu laptop tergadai. Anak abah katakan.... takan aku nak sebat. Uh...

Orang kata Dell takde centre macam HP. So last week aku g la jalan Imbi. Pusing2 kat lot kedai. Aku naik pelik. Tengok semua kulit macam Shah Rukh Han. Macam mana boleh jadi macam ini.? Tokei2 cina lelong kedai dia atau mereka makan percent..?

Inilah Malaysia. Syurga bagi warga asing. Mudah mereka cari makan. Ramai orang kita berhijrah keluar tapi semuanya orang berkemahiran dan masuk secara sah. Ada pun biasanya mereka yang melanggar syarat passport.

Pendatang di Malaysia... uh.. dah macam Malaysia ni negara dia. Ke sana ke sini takde hal. Ada moto, melepak kat kedai mamak dan ramai yang membuka kedai. Kenapa ini semua boleh terjadi..?

Aku tak jeles dengan rezeki yang dia dapat. Rezeki setiap orang adalah daripada usaha dan ALLAH yang tentukan. Tapi keadaan ini sebenarnya adalah tidak bagi bagi kita. Kalau sekarang ini cina monopoli ekonomi... tidak mustahil industri runcitan akan dikuasai oleh mereka.

Dan jika ia berlaku.... kita hanya dipamer pemandangan rumah-rumah besar tapi rumah yang kita diami sekadar tempat untuk berteduh.

/me kain baju made in cambodia

No comments:

Post a Comment