Wednesday, March 6, 2013

ATM melampau..?

Aku tidak berminat mencampuradukkan isu keselamatan dengan politik. Untuk sekarang biarlah pihak keselamatan yang menyelesaikan misinya terlebih dahalu. Selepas itu,  baru kita hukum siapa sebenarnya dalang disebalik pencerobohan ini.
Aku kecewa dengan dua penulisan yang dangkal pemikiranya. Artikel pertama ialah dari suarapakatanrakyat.
Adakah ia wajar?  Inikah yang dinamakan ‘jantan’?
Laman ini melihat, penggunaan semua persenjataan berkuasa tinggi ini sekadar membuktikan kerajaan Malaysia ini pengecut kerana menggunakan kekuatan udara yang tidak dimiliki tentera diraja Sulu untuk menghapuskan mereka.

Peperangan ini bukan pertandingan seperti tinju yang mengikut kategori untuk menjadikan sesuatu pertanding itu adil. Semua negara memang tidak mahu askarnya terbunuh. Jadi tidak salah ATM menggunakan jet untuk memusnahkan penempatan musuh. 
Jika dia berhujah mengapa tidak sahaja menggunakan PT91.?
Semua orang tahu pihak ATM sudah mengkaji sedalam2nya tentang sesuatu operasi. Mungkin pihak ATM tidak mahu mengambil sebarang risiko kerana penceroboh memiliki RPG yang mampu memusnahkan kereta perisai ataupun MBT. Disamping itu, penceroboh bukan sebarangan penjenayah. Mereka bukan perompak kedai emas, tetapi penceroboh adalah militan yang terlatih dan berkemungkinan mempunyai senjata berat.
Kalau serangan kita dikatakan melampau kerana menggunakan senjata berat, nak tanya… satu je soalan… dah tau tebuan itu boleh menyengat kenapa sarang tebuan itu nak dijolok..? Kalau aku panglima perang… bukan 5 batalion.. aku hantar 10 batalion terus….. sebab aku mampu.
Nak runding apa lagi kalau dah 8 orang anggota polis dah mati..? Kita yang clik2 depan komputer menulis macam bagus sangat. Suruh masuk askar tak nak…. Tapi berlagak macam bagus. Sibuk mengira  kos sana sini.
Artikel kedua ialah dari greenboc. Dia seperti menyokong penunjuk perasaan di Filipina hanya kerana mereka membakar poster Najib. Orang macam ini pun ada. Kalau yea pun tak sokong Najib tapi takan la sampai nak sokong penceroboh plak…
Terbukti ke Najib dalang dalam serangan ini..? Keluar hadis berjela2… tapi hati itu langsung tak bersih. Cet….
Kenapa aku menulis…? Sebab ini luahan perasaan aku. Aku baru je menyembang dengan 3 orang yang mengatakan pencerobohan ini konsipirasi Najib. Brother itu hanya clik2 telefon… baca Malaysiakini harakah dan blog2 pembangkang. Dia dah rasa macam dia tau semua tentang perjalanan pencerobohan ini. Malah kalau menyembang, ibaratnya dia lebih tau dari orang lain. Macam la orang lain tak membaca. Hua hua….
Aku takde la infomer bukit aman… tapi aku tau gak misi2 polis kat sana. Untuk apa kita dedahkan kepada umum kalau pendedahan itu boleh menjadi senjata musuh. Memang aku ada la kenal beberapa SB...tapi untuk apa kita dedahkan rahsia yang sepatutnya rahsia tetap rahsia..
/me kekadang kita rasa kita lebih tahu dari orang lain… kekadang kita rasa kita lebih hebat dari orang lain sehinggakan kita selalu lupa bahawa manusia ini tidak ada yang sempurna. Allah jadikan manusia ini punya kelebihan masing2.

No comments:

Post a Comment