Friday, March 28, 2014

Mana bangkai MH370... alahai

Semalam pencarian #MH370 mendapat petunjuk baru. 122 objek dapat dicerap oleh Agensi Remote Sensing Malaysia (MRSA) dari Airbus Defence dan Space.


Hari ini Satelit Pemerhatian Bumi Thailand (Thaichote) mengesan 300 objek di Lautan Hindi, kira-kira 200 kilometer daripada Barat Daya tempat carian pesawat hilang MH370.


Ada juga blog mendedahkan 'benda' berupa pemadam api pesawat dijumpai di pantai Baarah kepulauan Maldives.


Kesimpulan untuk setakat ini, misi mencari di lautan hindi ditangguhkan akibat cuaca buruk.


Rakyat China terus menunjukkan protes kepada Malaysia. Oleh kerana berita ini memalukan Malaysia, apa yang dilaporkan Malaysiakini adalah tepat.

Selebriti ternama China termasuk pelakon Zhang Ziyi secara terbuka menyatakan kemarahan ke atas tindakan Malaysia menangani isu kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370.

"“Kerajaan Malaysia, anda salah. Anda salah kerana tidak memikul tanggungjawab sepatutnya sebagai kerajaan. Anda salah kerana mengutamakan usaha politik berbanding menghormati nyawa.
Mangsa terdiri daripada pelbagai negara, anehnya hanya rakyat China memprotes tindakan menyelamat yang diketuai oleh Malaysia.

Kurang jelas mengapa rakyat China memprotes. Malaysia sudah melakukan yang terbaik. Jika negara China sendiri gagal untuk membantu, mengapa harus menuding sepenuhnya kepada Malaysia.

Pagi tadi aku ada bersembang dengan seorang doktor gigi. " Orang cina mana ada iman. Sebab itu mereka tidak dapat menerima hakikat Qada dan Qadar".

Kita menyalahkan rakyat China kerana mereka tidak berpuas hati. Bagaimana dengan pengisian akhbar PAS?


Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tanda-tanda mengenai rampasan itu sudah ada.

“Kerajaan mesti mengesahkan bahawa MH370 telah dirampas, cuma kita belum tahu siapa yang lakukan perkara itu.


“Tanda-tanda terjadi itu ada sebab dia pesawat itu dibawa ke tempat yang sukar dan tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia,” katanya.Pas yakin bahawa MH370 yang dilaporkan hilang sejak 8 Mac lalu kemungkinan dirampas oleh individu tertentu.
Siasatan hanya menjurus kepada rampasan tetapi kerajaan tidak boleh mengeluarkan kenyataan rasmi pesawat dirampas. Untuk mengeluarkan kenyataan seperti itu, kerajaan harus mempunyai bukti yang kukuh.

Sebagai seorang presiden, Abdul Hadi sepatutnya lebih bertanggungjawab dalam mengeluarkan kenyataan.

Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, pihaknya hanya memaklumkan maklumat terkini tanpa unsur spekulasi. Tulisan " jika pesawat terhempas di lautan hindi kerajaan harus membuktikan dengan serpihan pesawat atau cebisan mayat..... 

Apa yang mampu aku katakan... bengongg.. susah cakap dengan orang yang rosak otak.

ps : Penganut pembangkang menyalahkan kerajaan kerana pihak polis menyiasat rumah dan simulator juruterbang. Ada dikalangan mereka mendesak kerajaan memohon maaf kepada keluarga Kapten Zaharie.

Bengong... bila kerajaan menuduh pilot merampas pesawat.? kalau tak siasat macam mana untuk merungkai misteri.?

No comments:

Post a Comment