Sunday, April 13, 2014

Dimana ALLAH

"Abah, dimana Allah". Soalan ini berulang kali walau aku sudah menjelaskan. Mungkin jawapan aku tidak tepat dan tidak memuaskan hati anak lelaki aku.

'Allah ada dimana-dimana.' Kalau ada dimana-mana takde pun dibelakang pintu. Dimana-mana bukan tempat tetapi kita rasa Allah ada bersama kita walau dimana kita berada. "Allah dalam hati kita. Sebab itu kita kena sembahyang, sebab Allah sayang pada orang yang ingat padaNYA. Semakin kita ingat pada Allah, kita akan rasa Allah ada bersama kita."

"Abah, kalau manusia ciptakan manusia, siapa yang ciptakan Allah."

Allah ciptakan manusia tapi Allah tidak diciptakan oleh sesiapa. Allah wujud sendiri. Ada benda yang kita boleh fikir dan ada perkara yang kita (manusia tidak boleh fikir.).

Keizinan Allah.

"Abah bawa (drive kereta) atau kereta ini berjalan sebab abah yang pandu. Tapi kereta ini berjalan sebab Allah izinkan abah bawa kereta dan Allah izinkan kereta ini berjalan. Kalau Allah tak izinkan, kereta ini tak boleh jalan. Allah bagi rosak ke...

Anak aku yang berumur 6 tahun sering bertanya soalan agak kritikal. Agak terkejut bila "Mama, mana lebih penting isu air atau isu kapal terbang." Dia gunakan perkataan ISU.

Aku tak mampu jawab dengan baik kerana aku tidak punya ilmu. Aku juga pernah jelaskan seperti video dibawah. Kita boleh rasa tetapi kita tidak nampak.Cubit tangan dia, rasa sakit, tapi dimana sakit itu.?

Hakikatnya, Mampukah budak 5 tahun memahami apa yang ustaz ini katakan.

Nabi Ismail baik tak, Kakak dia menyampuk. Nabi baik la. Mana ada nabi yang tak baik.

Level budak sekarang, banyak guna gula automatik dia akan kata, diabetes.

No comments:

Post a Comment