Wednesday, January 29, 2014

Dah tentu kalah, bn tetap bertanding

Nampak gayanya, polis akan memberkas orang yang membaling molokov coctail tetapi orang yang menggantung banner kalimah jesus anak Allah mungkin terlepas. Jika kerajaan serius menangani masalah perpaduan, kerajaan harus bertindak dengan seadilnya.Tanpa provokasi perkara seperti ini tidak mungkin terjadi. Kerajaan hanya berani bertindak kepada orang melayu, kesian orang melayu Islam, diperbodohkan oleh pemimpinya sendiri.
Sebentar tadi beberapa ngo mengadakan demo membantah penggantungan banner jesus anak Allah. Terdapat penyebaran berita yang menyatakan ada masjid yang akan menjadi sasaran untuk diserang. Sebelum ketegangan belum memuncak, sewajarnya kerajaan bertindak tegas kepada mereka yang mencabar undang-undang.

Umno memboikot prk Penanti tetapi di prk Kajang BN telah menyatakan kesediaan bertanding. Pada mulanya aku tidak bersetuju, tetapi dalam politik apa jua boleh berlaku. Secara teknikalnya, BN akan kalah, tetapi dalam politik ia tidak boleh dibaca sebegitu rupa.

Jika umno menang, ia tidak membawa makna tetapi ia akan membawa musibah kepada pakatan. Anwar mesti menang dan kalau Anwar kalah satu dunia akan memtertawakan dia. Prk Kajang adalah waktu terbaik bagi penyokong Pas mengajar manusia "anugerah Tuhan". Pas boleh membiarkan Anwar kalah dan mereka boleh mendesak Khalid Ibrahim memberikan timbalan menteri besar kepada Pas.

Amat mustahil Pas akan menduduki kerusi menteri besar selangor. Jadi Pas tidak perlulah menyalak macam orang hilang akal. Jika benar jumlah kerusi menjadi penentu, kenapa baru sekarang Pas mempertikaikan.?

Realitinya, aku tidak berpuashati dengan tindakan bn untuk bertanding di Kajang. Kerajaan akan memperuntukan beratus juta bagi membeli pengundi disana, walhal tidak sampai satu peratus mca akan menang. Aku umpamakan, bn hanya menjadi pak sanggup mencuci berak pakatan.

Politik pemimpin umno tidak berubah. Mereka masih fikir orang akan mengundi umno jika diberi anak ayam. Walhal pengundi sekarang, kalau mereka diberikan sekandang kerbau sekalipun, kalau mereka penyokong pembangkang, mereka tetap akan mengundi pembangkang.

Saya tiada masalah dengan pilihan raya kecil. Jika kerusi sudah kosong, maka adakan pilihan raya. Bagi rakyat peluang untuk berpesta demokrasi memilih wakil yang mereka anggap layak. Yang menjadi harapan saya ialah supaya pilihan raya kecil itu berjalan dengan licin, adil dan bebas.

Saya tiada masalah dengan peletakan jawatan Lee Chin Cheh sebagai ADUN Kajang. Jika beliau sudah tidak mahu berkhidmat atau merasakan ada pemimpin yang lebih baik daripada beliau, letaklah jawatan. Yang menjadi masalah kepada saya adalah sekiranya beliau melompat parti.

Ini padangan Prof Agus. Jika politik jijik ini dilakukan oleh bn pasti beliau akan mengkritik. Orang yang terpelajar pun tidak menggunakan akal dengan sempurna, apatahlagi macai-macai bawahan. Aku sokong Dr. Agus, bantai umno sampai mampos.

Umno menjadikan penyokongnya seperti anak tiri. Mereka memberi nikmat kepada orang yang membangkang. Diberikan tempat dalam kerajaan dan akhirnya mereka menjadi parasit yang meruntuhkan kerajaan. Salah pembangkang atau salah kerajaan umno.?

Kalau aku kata pemimpin umno talingong, ramai yang marah, tapi itulah realitinya. Umno sudah masuk jerat pakatan. Akhirnya umno akan terus dicaci sementara kerajaan pakatan akan terus disanjung.

Memang patut pun rakyat mengkangkung Najib. Samada Najib yang bebal atau MT Umno yang tuli. Corak politik sudah berubah, umno masih mengikut skrip lama. Dah tak pakai dah politik menjelaskan, politik sekarang, Lawan tetap Lawan.

/me prk Kajang akan memperlihatkan keuntungan orang cina.

No comments:

Post a Comment