Saturday, February 15, 2014

Tony Pua sindir kutbah Jumaat.

Geram juga dengan kenyataan Tony Pua yang  menyindir kutbah Jumaat yang menyentuh valentines day. Takpe la, nak wat camne, kita kritik pun Pas jilat bontot dia. Lagipun, dua tahun lepas Nazri Aziz pun ada pertikai larangan sambutan hari kekasih.


Jangan hentikan jihad ekonomi. 
Tidak ada kedai orang melayu dalam masyarakat orang cina. Kedai orang melayu tidak mungkin didatangi oleh orang cina. Sebaliknya orang cina boleh hidup dalam masyarakat melayu. Jadi teruskan memboikot kedai cina. Harap kedai melayu mampu memberikan harga terbaik.

Aku setuju dengan pandangan Ridhuan Tee, pemimpin melayu akan mengikut tema raya agama lain tetapi pemimpin mereka tidak pernah mengikut raya melayu. Kenapa.? Siapa yang ultra rasis.?
Saudara pembaca perasan atau tidak, lazimnya apabila tiba musim perayaan setiap kaum di negara kita, pemimpin-pemimpin Melayu akan berpakaian tradisi bangsa yang menyambut perayaan tersebut.

Misalnya, ketika Deepavali atau Thaipusam atau Tahun Baru Cina, pemimpin Melayu akan memakai India (kurta) dan pakaian tradisi Cina. Semua ini dilakukan sebagai tanda toleransi dan mahu mengambil hati.

Tetapi teramat jarang kita lihat atau tidak pernah langsung, pemimpin bukan Melayu memakai baju Melayu ketika sambutan Hari Raya Puasa. Kenapa ya? Nampak isu ini kecil, tetapi ia penting dalam pembinaan negara bangsa.