Wednesday, September 16, 2009

perjuangan

Berita Harian kolum mutakhir, 5 anggota JI dibebaskan. Nordin Mat Top Terbunuh, itu plak tajuk paper lama kat depan aku ni. Nampak macam sama, tapi sebenarnya ia berbeza. Satu mencegah satu lagi mengubati.

Aku percaya, pembebasan ini lebih bermakna dengan persiapan hari raya keluarga mereka. Kalau dulu mungkin anak itu boleh ditimang, tapi sekarang kalau nak timang, maunya patah pinggang.

Aku hormati pendirian mereka. Mereka ada perjuangan. Mereka kata perjuangan mereka suci. Aku tak berani untuk menidakan. CUma... kalau benar suci.. maka perjuangan Nordin juga suci dan jihadnya juga benar.

Kalau Malaysia ini kejam, bagaimana dengan Indonesia yang bertindak lebih agresif.? Bukankah mencegah lebih baik dari merawat..? Sekurangnya dalam pencegahan, mereka diberikan peluang kali kedua.

Aku bukan tidak bersimpati kepada keluarga tahanan, tapi simpati aku dalam bentuk bagaimana..? Kalau aku simpati, aku harus juga simpati kepada keluarga Nordin. Sekarang mereka mampu memeluk cium keluarga sendiri.. tapi anak2 Nordin macam mana..?

Siapa yang peduli kepada mereka..? bukankah perjuangannya juga sama. Yang membezakan Nordin sudah dikategorikan orang yang sudah berjaya. Sebab itu dia diburu serata dunia. Adakah kita boleh labelkan Nordin sebagai pesalah dan bukan pejuang Islam..?

Aku tidak memperkecilkan perjuangan mereka semua.Bagi aku perjuangan atau jihad boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk atau cara. Aku ambik konteks perjuangan satu kumpulan yang dikatakan extream. Apa perjuangan kumpulan ini sebenarnya..?

JI berjihad menegakan undang2 Allah. Menolak yang rosak. Ok aku terima. Tapi memusuhi yang bukan Islam dan membunuh itu sebagai Jihad adakah diredhai oleh ALLAH..? Aku tak berani nak jawab jihad atau tak. Agama aku cetek. Kalau Pas boleh anggap kafir itu lebih mulia dari umno, mengapa kita harus mengebom diri sendiri.?

Undang2 boleh dilihat sebagai milik kerajaan. Maka disini kita ada pilihan dalam berjuang. Samada dalam kekerasan atau kecerdikan. Dalam Islam, bukankah kekerasan atau peperangan sebagai jalan terakhir..?

Kalau kita boleh merdeka tanpa peperangan, mengapa mereka tidak menggunakan dalam perjuangan mereka..? Kekadang jalan politik itu lebih baik dari peperangan atau keganasan.

Apapun, semoga mereka dapat mengecapi Aidilfitri ini dengan keluarga yang tersayang.

/me pilihan hidup di tangan masing-masing.

No comments:

Post a Comment